Duanela kino skola
2023. GADA SEPTEMBRIS - DECEMBRIS
Piesakies neatkarīgi no priekšzināšanām
NODARBĪBAS PIEAUGUŠAJIEM
Duanela kino skolā tiek uzņemti jauni dalībnieki pieaugušo grupā! Lektorija mērķis ir apstāties un patiešām iedziļināties vienā, tas ir, kopā četrās kinovēsturē būtiskās filmās. Katrs lektors ir izvēlējies vienu nozīmīgu filmu, un to daudzveidība liecina par par kino neizsmeļamajām iespējām. Un, ja arī kāda filma jau ir redzēta, tuvplāns ir garants pavisam citam skatījumam.
Pasniedzēji
Mūsu pasniedzēji ir profesionāli kino praktiķi, pētnieki un lektori.
-
Daniela Zacmane
Kino kritiķe un Antuāna Duanela kino skolas programmas vadītāja
-
Dārta Ceriņa
Kino kritiķe, lektore un pētniece
-
Adriāna Roze
Kino režisore un publiciste
-
Žulijens Nuhums Kulibali
Publicists, kino režisors
Nodarbību plāns pieaugušajiem
Mēmā kinolente “Saullēkts” bija Mūrnava pirmais projekts, atrodoties ārpus Veimāras republikas – tā pamatā ir pavisam vienkārša fabula: vīrs nodod savu sievu, ļaujoties kaislīgai dēkai ar pilsētnieci. "Saullēkts" ir binaritātēs balstīta filma – tajā ir vīrietis un sieviete(s), Saule un Mēness, diena un nakts u.tml. Mūrnavs šajā vizuāli vērienīgajā filmā izmanto vienkāršu jauku dzīves un modernās pilsētas pretstatījumu – tajā par rurālās telpas zīmi pārtop viņa atturīgā, paļāvīgā sieva, bet urbānajā vidē – bangojošā kapitāliste-vamps (ierasts 20. gadsimta 20. gadu kino tēlveides kodējums). Lai gan “Saullēkts” nebūt nebija komerciāli veiksmīga, tā ieguva ASV Kinoakadēmijas balvu Oskars par māksliniecisko unikalitāti, savukārt šobrīd tā tiek skatīta kā viena no melodrāmas žanra virsotnēm.
“Trešais cilvēks” (dažkārt tulkots kā “Trešais vīrs” vai “Trešais”) ir noslēpumaina filma, un tam varētu būt vairāki izskaidrojumi. Vispirms jau, neskatoties uz to, ka Orsons Velss filmā parādās vien pāris minūtes, iespaids ir tāds, it kā viņš būtu galvenajā lomā vai pat (un tur kļūdījies ir ne viens vien!) filmas režisors. Arī par žanru nav īsti skaidrības, jo “Trešajā cilvēkā” ir gan spriedze, gan slepkavība, gan, protams, mīlestība. Daļa filmas darbības notiek tumsā, arī tas atstāj zināmu iespaidu, nemaz nerunājot par pamatsituāciju – pēckara haotisko laiku Vīnē. Galvenais noslēpums, šķiet, tomēr ir nevis, kurš ir slepkava, bet – kā iespējams, ka viss sastājas tā, ka karuselis, skrējiens pa tuneli, Annas (lomā Alida Valli) mīlestība un viņas gājiens no kapsētas, Antona Karasa cītaras melodijas, arī kaķis kļūs par kaut ko, ko Vīnē aizvien izrāda kinoteātrī katru nedēļu un kas, vienreiz filmā redzēts, nekad vairs neizies no prāta.
Spāņu režisora Luisa Bunjuela “Buržuāzijas diskrētais šarms” ir viena no interesantākajām un īpatnējākajām satīras filmām pasaules kino vēsturē. Kaut arī citu Bunjuela filmu “Andalūzijas suns” mēdz uzskatīt par vienu no viņa slavenākajiem darbiem, 1972. gadā pirmizrādītā “Buržuāzijas diskrētais šarms” ir finansiāli veiksmīgākais un godalgotākais režisora darbs. Augstākās sabiedrības rijīgā daba bieži vien kļūst par kino veidotāju mērķi sociālās kritikas un satīras filmās un tas aktualizējies arī jaunāko laiku filmu saturiskajā piedāvājumā, bet vēl pirms tam Bunjuels jau sēdināja augstākās vidušķiras sekstetu pie vakariņu galda, kur izsalkums nekad netiek remdēts. Filma “Buržuāzijas diskrētais šarms” ir viens no viņa radikālākajiem uzbrukumiem valdošās šķiras vērtībām, kuru vienreiz noskatoties, vairs nav iespējams aizmirst.
"Kino par kino"; "Francijas milēniuma kino industrijas disekcija"; "ieskats aktiera darba akrobātikā starp atsvešinājumu un ekrānam nepieciešamo iemiesošanu" – bijušā "Cahiers du Cinéma" kritiķa un viena no ievērojamākajiem franču tūkstošgades mija kino autora Olivera Asajas filma "Irma Vep" atbilst visiem minētajiem apzīmējumiem, un tomēr tās nozīmju lauki ir daudz plašāki. Stāsts par aktrisi no Honkongas, kas nonāk mēmā vampīrkino kino rimeika uzņemšanas laukumā un ar to saistītajās peripetijās, ir negaidīti smieklīgs un skaudrs, jo filma veiksmīgi skatītājā spoguļo galvenās varones un cilvēka eksistences stāvokli – būt svešiniekam nebeidzamu nozīmju laukos.
"Irma Vep" ir asprātīga koķetērija gan ar skatītāja uzmanību, gan kino zināšanām, kas vienkopus pulcē Trifo ekrāna svētā Antuāna Duanela lomas atveidotāju Žanu Pjēru Leo un Honkongas kino spožāko zvaigzni, Karvaja mūzu, Asajasa bijušo sievu Megiju Čengu, kas filmā spēlē pati sevi; tā ir spēle ar autorkino jēdzienu un zobgalība par "vecā" un "jaunā" kino attiecībām; tā ir vampīriska un reibinoša pieredze, kas bez prasīšanas paņem no skatītāju to, ko tai vajag.
Abonementa cena uz visām nodarbībām pieaugušajiem ir 70,00 Eur. Līdz ar tā iegādi kino skolas dalībniekiem tiek piešķirtas Duanela kartes, kas sniedz atlaides pirkumiem kinoteātrī.
Aicinām pieteikties neatkarīgi no to priekšzināšanām.
Pieteikties kino skolai iespējams līdz 15. septembrim. Vietu skaits ierobežots.